fredag, mars 13, 2009

Hvordan kaste bort 322 milliarder kroner

Er det virkelig mulig?

Svaret må bli et rungende ja. Man får bekreftelsen i disse dager, da regjeringen legger fram Nasjonal transportplan (NTP), en oversikt over investeringer i samferdsel fra 2011 til 2019.

Hvis man skulle satt opp en detaljert liste over alt som er galt med planen ville det blitt en veldig lang en. Det viktigste med den er dog dens fullstendige mangel på visjoner, at den har en perspektivløshet som gir ordet en ny mening.

Veiutbygging har fått altfor stor del av kaken og det som er av jernbaneutbygging er totalt bortkastet. Istedenfor å bortimot slutte med veiutbygging har man bevilget enorme summer til meningsløse prosjekter. Man har gitt klarsignal for bilveien Os - Bergen, istedenfor å utvide bybanen dit. Bybanen i Bergen har blitt helt utelatt. Hurtigtogprosjektet mellom norske byer er også utelatt. Det er vel ikke nevnt engang. Dobbeltsporet på Ringeriksbanen er bare så umoderne og bortkastet, en midlertidig løsning som er umoderne før den er bygget, før byggingen har startet. Det er sjelden, selv i en sammenheng som dette…

Som jeg har skrevet tidligere så kunne utbyggingen av hurtigtog fort ha eliminert behovet for flytrafikk innenfor Skandinavia, og det er bare en av de mange fordelene.

Media omtaler dette som en satsing. Noe som enda en gang avslører media som myndighetenes lydige talerør. Hva det er en satsing på bør definitivt stilles enorme spørsmålstegn ved. En satsing på fortiden, på gamle og ødeleggende løsninger, på automattenkning og alt galt under solen. Dette er ikke bare hårreisende ut fra et miljøvernperspektiv, men er til de grader avslørende når det gjelder på hva som foregår eller ikke foregår under topplokket på de som står bak den, så fullstendig hinsides fornuftig tankegang, at man blir tvunget til å lure på om det finnes noe under topplokket overhodet.

Befolkningsøkningen vil få flaskehalsen inn til de store byene til å bare øke, øke og øke og regjeringens svar er de samme gamle og elendige løsningene. På punkt for punkt svikter våre ledende politikere, våre ledere igjen og igjen.

De andre sakene, de andre tabbene regjeringen står bak tidligere i år var bagateller, i hvert fall i forhold til dette. Dette ødelegger det norske samfunnet for femti år fremover.

Og bare så du er klar over det: Opposisjonspartiene ville ha laget en enda verre plan, da de nærmest har et religiøst forhold til veiutbygging.

Det kreves helt andre krefter, en helt annen tenkning for å lage en skikkelig transportplan, en som ikke ligger femti år tilbake i tiden.

2 kommentarer:

  1. Veiutbygging ere snarere sulteforet gjennom flere år. Det er i meget stor grad veiene som fører til at du i det hele tatt kan forbruke ressurser. Så eneste mulighet til å fornekte veiene er å flytte ut i ødemarken. For godt.

    Nå var ikke det en oppfordring, snarere tvert imot.

    Det som imidlertid er et problem er at man i meget lang tid har penset ressursene i samfunnet inn på en vekststrategi, slik at en har bygget og hatt en eventyrlig vekst ISTEDET for å opprettholde en skikkelig infrastruktur som kommer alle til gode.

    Når det er sagt er selvsagt kollektivtransporten i Norge på et meget primitivt nivå. Og under enhver kritikk.

    Men man får ikke i pose og sekk. God kollektivtransport som han har i andre mer siviliserte land får man ikke uten en generellt høy verdiskapning.

    Alt for enkelt å være imot veier. Se helheten istedet.

    SvarSlett
  2. Veiene i seg selv er jo ikke det verste, men det de fører til. Et samfunn, selv et teknologisk samfunn kan faktisk klare seg helt uten veier. Det forutsetter dog slevsagt at det finnes alternativer, noe det blir stadig mindre av i dag, istedenfor mer.

    Å ja da, for å drifte dagens samfunn og sivilisasjonen som helhet kreves "en høy verdiskapning" en enorm rovdrift på ressurser.

    Men det har aldri vært noen varig løsning, bare en utsettelse av den kommende katastrofen, og er ikke liv laga.

    SvarSlett