tirsdag, mars 10, 2009

Reklame med det vanlige attåt

Jeg tvang meg selv til å se på tv i går, på det verste av det verste. Det er slik man gjør av og til for å bedre beholde perspektivet… og det funker. Først reklamen… og så de første minuttene av TV3s nye satsing, Paradise Hotel.

Man har jo fått med seg at det ville bli sendt denne mandagen. Aggressiv reklame, både inhouse og ellers har gjort det nærmest uunngåelig. Min reaksjon er vel ikke særlig uventet, men det jeg kan legge til er at det var enda verre enn jeg hadde regnet med.

La meg understreke at jeg reagerer slett ikke på det noen kaller «umoralen» i programmet eller i samfunnet som helhet. Min holdning er at polygami og seriemonogami ikke bare er helt greit, men generelt sett langt bedre enn monogami.

Det som nærmest får meg til å spy er den feiringen av dumheten vi er vitne til, den gjennomgående forflatningen av menneskeverdet. Igjen, dette er veldig vanlig i dag, spesielt i såkalte «realityserier» (unrealityserier) men nok en gang: dette var enda et skritt i gal retning. Jeg liker å se på nakne damer jeg. Vanligvis gjør jeg det. Å se at andre har sex er også vanligvis nokså stimulerende, faktisk. Men her ble jeg ikke seksuelt opphisset overhodet. Å se på dumme dukker som simulerer sex, simulerer sensualitet gjør meg slett ikke opphisset, ikke seksuelt opphisset. De er like opphissende som sine oppblåsbare kolleger.

Plasser en gjeng dumme dukker, menn og kvinner i eksotiske omgivelser. La dem komme med flest mulig hjernedøde uttalelser og replikker. Omgi dem med luksus og suksess er sikret. Mange ønsker å være guttene og jentene på skjermen, så de kan glemme sitt eget, mistrøstige liv.

Programmet er en kommersiell kjempesuksess. Igjen blir en gjeng idioter, folk som er dumme som brød og viser det, idolene til millioner av mennesker. Igjen: hva er galt med dette bildet???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar