onsdag, juni 25, 2008

En gledens dag (III)

På sin første dag som samferdselsminister erklærte Amos Keppler at det ville aldri mer bli bygget en eneste vei i norge, at bilkjøring i og ved alle byer ville bli forbudt, og at fra nå av ville alle samferdselsresursene gå til aggressiv utbygging og drift av kollektiv transport som buss, jernbane og hurtigbåter.

- Alle etablerte partier har poster i partiprogrammet om satsing på kollektivtrafikken, sa Keppler i en for han usedvanlig lang tale. – Dette har til nå vært noe av det aller feiteste valgflesket, men det er det slutt på fra nå av. Fra nå av skal handling følge ord. Privatbiler vil fra nå av bare bli brukt de få stedene de virkelig trengs. Bensinen vil bli billigst i distriktene og rådyr i sentrale strøk. Dette er bare ett av mange initiativ regjeringen vil ta på dette området i denne regjeringsperioden. I hundre år har bilen og bilveiene ødelagt naturen. Bilen har vært en hellig ku og dens eiere har vært gitt enorme fordeler. Det er på tide at det tar slutt.

Keppler kommer fra posten som landbruksminister, der han sørget for forbud mot alt pelsdyroppdrett, og industrielt landbruk, og at det ble langt vanskeligere for blodtørstige bønder å skyte ulv og bjørn, og langt hardere straffer for det. Både ulvestammen og bjørnestammen har tatt seg kraftig opp etter det, og en sann norsk ulvestamme har satt seg, med mange nye kull hvert år.

Et nytt ordtak har spredd seg som løpeild i det politiske miljøet i det siste: Keppler er hard mot de harde.

Erna og Siv kan høres i stortingets korridorer der de synger lavt i kor: Flere veier, bedre veier, bredere veier. Flere biler. Større biler. Raskere biler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar