onsdag, desember 17, 2008

Noen få noenlunde positive trender (I)

Nybilsalget «stuper» for syvende måneden på rad, i følge organisasjonen for europeiske bilprodusenter ACEA. I november falt det med 25.8 prosent sammenlignet med november i fjor. Det går ikke ned på langt nær nok slevsagt, men det er en start. Forhåpentligvis blir det en varig trend og ikke avhengig av nåværende positive økonomiske realiteter. Foreløpig så har det ikke sunket mer enn det gjorde i 1999, og da tok det seg fort opp igjen, og det går jo ikke, det er bare enda mer av den samme, vedvarende vandrende katastrofen.

Det er få ting som ødelegger naturen mer enn bilen simpelthen ved sin blotte eksistens. Utslippene fra motoren er langt fra det verste ved det. Selve byggingen av veier og produksjonen og delproduksjonen, i talløse fabrikker over hele kloden ødelegger langt mer. All moderne aktivitet ødelegger livet på Jorden, men en skal lete lenge etter en bruksgjenstand som ødelegger mer enn Bilen.


Humanistisk Ungdom kommer med et utspill i julen som man så absolutt bør rose og støtte, og som får en til å humre godt. De sender ut ørepropper til norske elever før den tradisjonelle julegudstjenesten norske skoleelever blir mer eller mindre tvunget til å delta på hvert år. Proppene er en hjelp til de som føler at de må gå, til tross for at det i prinsippet er frivillig. Nå mener jeg at humanetisk forbund generelt sett er altfor positive og ettergivende til kristendommen, men dette er et stort utspill fra ungdomsorganisasjonen deres.

Slagordet i forbindelse med kampanjen er frydefullt og riktig: «Ikke prek på min skole og jeg skal ikke tenke i deres kirke».

Herlig ironisk og nedlatende.

3 kommentarer:

  1. Anonym5:31 a.m.

    hehe, jeg synes også slagordet til Humanetikernes ungdom var helt herlig. Ikkeno som litt dryppende sarkasme i møte med folk som "kjenner meninga med livet".

    SvarSlett
  2. Jeg mener bestemt at Amos ville blitt skuffet over den kristendomsløse verden han drømmer om.
    Menneskelig dårskap ville fortsatt vært der.

    SvarSlett
  3. Å nei du. Jeg kaster ikke blår i øynene på meg selv. Men en verden uten religion eller uten religionens enorme betydning ville definitivt ha vært en mye bedre verden, fortsatt langt fra slik jeg ønsket den, men uendelig mye bedre.

    SvarSlett