lørdag, mars 07, 2009

Hvordan bli et bevegelig menneske (V) - det komplette opplegg

En videreføring, komplettering av mine tidligere innlegg.

Like mye som mengden man trener så er variasjon i treningen essensiell. Uten den variasjonen øker faren for skader og du vil ganske sikkert utelate enkelte muskler og muskelgrupper.

Jeg kjører tre forkjellige relativt lette opplegg for tiden. I tillegg til løpingen og skogsturene svømmer jeg og driver delvis noe som kalles isometrisk trening, en form for vektløfting og trening med manualer, der man beveger seg minst mulig, bortsett fra med de delene av kroppen man trener. Jeg gjør også et omfattende øvelsesprogram for å behandle et nakkeproblem som tre år på kontor skaffet meg.

Det gjelder å være godt rustet til våren, da man virkelig kan sette i gang med hardtreningen…

Denne uken løpte jeg i skog og mark på søndag, trente vekter og gjorde øvelser på mandag, svømte på tirsdag, løpte på onsdag, løftet og øvde på torsdag, svømte på fredag og øvde på lørdag. Det er stort sett det programmet jeg vil satse på å følge fremover. Til sammen utgjør dette det jeg vil kalle et komplett treningsprogram. Det tar hånd om og forebygger skader, selv om risken alltid vil være der, tar hånd om alt overflødig fett og utvikler samtlige muskler på kroppen, og fører til en velvære man bare kan drømme om hvis man sitter rolig hele dagen.

Vekttreningen er egentlig ikke vanskelig. Man bør nok, hvis man er helt uerfaren få hjelp i starten, men deretter går det meste av seg selv. Som jeg har påpekt tidligere så er det viktig å ikke ha hastverk. Det er bedre å fokusere på å gjøre alt riktig, å lære seg gode rutiner, enn å bli en muskelbunt over natten. Etter hvert som man blir mer erfaren kan man velge om man ønsker store eller mer funksjonelle muskler. Jeg foretrekker det siste.

Svømmingen er kronen på verket i all trening egentlig. Da får man trent og myket opp, på en uanstrengt måte samtlige muskler i kroppen. Selv de som har trent både styrke og utholdenhet en stund vil oppdage at det også her er en overgangsperiode der ting tar tid, fordi det er en helt annen måte å bevege seg på. Men når sommeren kommer så slipper man å gå igjennom den akklimatiseringsperioden da. Man starter på et høyere nivå rett og slett.

Helt nybegynnere bør ha 48 timers pause mellom hver treningsøkt og øke etter hvert, selv om variasjonen gjør det nærmest til en lek og en enda større glede enn bare en type trening gir. En halvtime hver dag er en god start, men det bør gå fort å gå over til en time og så sakte øke derfra. Bare det å bevege seg blir en sann glede. Det er ingen overdrivelse.

De gangene jeg har maktet å være i god form når våren kommer har jeg virkelig kunnet kjøre et skikkelig kadaveropplegg, der man trener flere ganger om dagen og kjører igjennom hele opplegget fra morgen til kveld. Det skal bli spennende å se om jeg klarer det i år.

Det er noe å se frem til, et flott mål å sette for seg selv.

Så riktig

Hvordan bli et bevegelig menneske (I)

Hvordan bli et bevegelig menneske (II)

Hvordan bli et bevegelig menneske (III)

Hvordan bli et bevegelig menneske (IV)

2 kommentarer:

  1. Som utdannet kontorrotte er dette emnet spesielt relevant for meg. Jeg har en lang historie med en rekke støttemedlemskap i diverse treningssentre, og sliter dermed med gjennomføringen kan man si.

    Jeg holdt riktignok ut i et halvt år (et studiesemester) med trening 3 ganger i uken. Jeg ble fortalt at det etter hvert kom til å bli en vane, og at jeg ville føle meg rastløs hvis jeg ikke fikk trent. Så var ikke tilfelle. Hver eneste dag med trening var en kamp for å tvinge meg ut døra, og når juleferien endelig kom tok jeg permanent fri og begynte aldri igjen over nyttår.

    Livets aller største hindringer er de en legger for en selv. :S Mennesket er et rart dyr.

    SvarSlett
  2. Ja, en selv er det største hinderet her. Det er en terskel du må nå, der «en dag uten trening vil bli en dag uten mening», og da har du klart det.

    Det er dog vanskeligere å klare det hvis du bare er i treningsstudio. Hvis du kommer deg ut i naturen og får beveget deg skikkelig noen måneder kan jeg bortimot garantere deg at du bokstavelig talt blir treningsnarkoman. Det er en treghet (inertia) som må overvinnes, men når du blir avhengig av endorfin, som er kroppens naturlige narkotika MÅ du bare ha det...

    Den dagen du skjønner at du blir deppet etter bare en eller to dager uten trening så blir alle de begrensningene du tidligere har følt snudd på hodet.

    SvarSlett