mandag, juli 23, 2007

Renslighetshysteriet

Alt skal lukte godt i dag. Med «lukte godt» menes definisjonen som parfymeindustrien og tilsvarende har av det. Man kan stinke av parfyme og «godlukt», og det er en god ting, men hvis en lukter av litt naturlig svette så er det veldig, veldig fælt.

Enkelte bloggere har gitt uttrykk for at de ikke ønsker at folk skal komme på besøk til dem hvis de ikke er «renslige». En slik holdning sier vel mer om dem enn om dem som kommer på besøk. Jeg ønsker i hvert fall ikke å besøke slike folk.

Jeg overhørte at en mannlig røyker klaget til damen sin om at det luktet svette av henne. Han fikk heldigvis svar på tiltale. Hun sa at uansett hvor mye hun stinket ville det være minimalt i forhold til den skorsteinslukten som kom fra han. Jeg moret meg litt der.

Hvis folk skal på tur, spesielt på en avslappende søndagstur dusjer de gjerne og dusjer seg med deodorant før turen, slik at andre ikke skal lukte svetten deres. Tragikomisk. Etter min mening har de misforstått mer enn en smule her.

Folk blir lært opp til å være ordensmennesker, til å være ordensorientert, mens verden, Universet i virkeligheten er herlig, herlig Kaos, som det også bør være. Dagens samfunn og dets vakthunder vil stenge alt inne. Istedenfor å åpne seg mot verden stenger folk flest seg inne, i sin hysteriske renslighet.

2 kommentarer:

  1. Når jeg leser det første avsnittet ditt, får jeg inntrykk av at du tror det er en sammenheng mellom parfyme og renslighet. Noe som det forsåvidt også er. Det virker bare som om du tror at mer parfyme fører til bedre renslighet.

    Virkeligheten er stikk motsatt. Parfymens eneste hygieniske funksjon er for å dekke over urenslighet, med påfølgende plager for omgivelsene som både må slite med parfymebrukernes tildekkede svettelukt og ufyselige parfyme.

    Det finnes nok av rengjøringsalternativer som ikke inneholder parfyme, og de koster selvfølgelig ikke mer enn andre rengjøringsprodukter. Alle vanlige butikker selger parfymefrie rengjøringsproduker.

    Parfyme er noe griseri som fører til mindre renslighet.

    Jeg tror nok kanskje at du også mener dette, men at ordene kom litt feil ut...?

    SvarSlett
  2. Jeg tror nok du har mer enn misforstått mitt innlegg en smule... Og/eller så er fokuset ditt feil.

    Uansett, du tar feil. De fleste som pøser på med parfyme vasker seg daglig. Det at det finnes unntak endrer ikke på det. Ikke at det finnes parfymefrie renslighets"produkter" heller.

    SvarSlett