mandag, juli 23, 2007

Støtende

Mange mennesker i dagens verden blir støtt av de merkeligste ting.

Religiøse mennesker blir generelt sett veldig fort fornærmet. Det skjer hvis noen fornærmer guden deres, profeten eller «æren» deres. Ordet blasfemi eller tilsvarende blir brukt i mange lovverk, for eksempel. Religiøse mennesker har stor innflytelse. De definerer hva som er galt, og bestemmer så suverent at alle andre skal mene det samme. Man bør slutte å lytte til slike galninger, slutte helt å lytte til dem, og i hvert fall å ta hensyn til dem. Kontroversielle kunstverk og handlinger bør oppmuntres, ikke forfølges.

Fotografier eller filmer av nakne damer eller menn blir også sett på som støtende. En erigert penis, ja, noe så naturlig som en erigert penis er utrolig nok et stort, stort nei, nei.

Dette har stort sett med sensur å gjøre. En viss type mennesker ønsker å sensurere alt de personlig ikke liker. Og de bruker også sensur som et våpen i et forsøk på å kontrollere befolkningen. Det er lettere å fjerne og forby kontroversiell skrift og tale hvis folk flest ser på det som støtende.

Kontroversielle meninger har vært angrepet ganske så lenge. Det blir pisket opp en motstand i opinionen mot dem, og så følger lovregler etter så sikkert som dagen følger natten.

Filmregissøren David Chronenberg sier at ethvert samfunn vil anstrenge seg for å følge gjennomsnittets moral, eller det som blir sett på som gjennomsnittets moral, og at det er enhver filmskapers eller kunstners eller tenkende menneskes plikt å ikke bare utfordre, men også sprenge disse snevre rammene. Jeg sier meg helt enig. Chronenberg og hans filmer har vært forfulgt siden starten på hans karriere. De var forbudt i Norge i tiår. Selv etter at han ble mer spiselig i offentlighetens øyne nektet for eksempel kinosjefen i Oslo og sette opp Crash, under påskudd av at filmen var for dårlig. Slike påskudd blir ofte brukt. Alle hans filmer har en tendens til å være... uappetittlige for mange, enda et moment som bør gjøre dem enda mer interessant for de oppegående og søkende.

Det er en kunstform kalt Transgression jeg alltid har hatt sans for. Veldig oppegående folk tar den i bruk, og besteborgere får morgenkaffen i vrangstrupen hver gang de blir konfrontert med den. Store ting.

Internett har blitt sett på som en trussel mot God Moral siden starten, nettopp fordi det er såpass ukontrollerbart, så vanskelig å håndheve hva som finnes der. Stort. Den har blitt den foreløpig siste store kamparena mellom de som vil være tankepoliti, og de som vil utradere tankepolitiet fra jordens overflate.

Og nei, det er ingenting, absolutt ingenting noen steder som bør sensureres. Om det er ulovlig eller ikke spiller absolutt ingen som helst rolle, slevsagt ikke. Det at et gitt samfunn definerer noe som ulovlig gjør at et frihetselskende menneske bør ha sterkere grunner for å utrykke det, ikke svakere.

Det at folk flest ikke liker å se det de mener er en avskyelig handling blir faktisk brukt som en grunn for å forby det. Utrolig, men sant. Dette er slevsagt også helt uakseptabelt. Hvis folk ikke tåler å bli konfrontert med virkeligheten er det deres problem. De bør ikke gjøre det til alle andres.

Det er vanskelig å vite hva som rører seg i hodene på disse kontrollfreakene, hva som gjør dem så hissig på å få alle til å underlegge seg deres syn på hvordan verden bør være. Jeg finner for eksempel naturødeleggelser støtende, men jeg prøver ikke å hindre at folk skriver om det…

Jeg tror det er usikkerhet. En dypfølt usikkerhet er bakgrunnen for eksistensen av alle tyranner, også de som i mindre målestokk leker tyranner.

Og jeg finner faktisk det faktum at folk finner en masse ting støtende… støtende. Jeg vil ha det inn i lovverket, men av en eller annen grunn er det ingen som hører på meg.

4 kommentarer:

  1. Anonym5:20 p.m.

    Det er klart at man blir lætt fornærmet om man er preget av religion.

    Hvis man er preget av Jesus derimot..

    SvarSlett
  2. Da blir man enda lettere fornærmet.

    Jeg vet at «dere» ikke regner dere som religiøse, men det ser jeg på som bare enda mer sludder fra dere.

    Dere er religiøse som bare Satan.

    SvarSlett
  3. Se på ting som du ønsker, keppler. Gud har gitt deg valgfriheten til å velge selv fordi han elsker deg.

    Jesus velsigne deg. Han ønsker det beste for deg. Jeg bryr meg ikke om at du latterliggjør meg for at jeg skriver dette. Du vet jo ikke bedre. Og når jeg skriver det er det ikke ment som at jeg ser ned på deg. Men jeg sier det som det er. Du kjenner ikke Gud. Du tror han er menneskeskapt, du tror at Gud er firkantet fordi det finnes kristne som er det.

    Jeg tror du kunne vært en god ressurs for Jesus. Du virker som en intelligent fyr. Men av en eller annen grunn føler du en bitterhet mot Kristendommen..det ligger kanskje veldig dypt. Gud vet hvorfor du er som du er, det vet ikke jeg.

    Uansett; Ha en nydelig sommer videre!

    SvarSlett
  4. Niks, ikke bitterhet. Raseri. Og alle bør føle det, med god grunn. Som så mange har påpekt, dere er slett ikke noen ressurs for menneskeheten, men det stikk motsatte. Dere har vist det i årtusener og fortsetter å vise det i dag.

    Ja, du er enten en idiot eller en manipulerende idiot, "velg" selv.

    Jesus eksisterer ikke, og har aldri gjort det, verken som gud eller menneske. At dere velger å tilbe et fantasifoster er en ting, men at dere prøver å spre forvirringen deres er verre. Dere har køddet med menneskeheten i totusen år. Nok er nok!

    SvarSlett