lørdag, juli 28, 2007

Lettkledd eller naken dame på et hett bilpanser

Da jeg var liten skjønte jeg ikke hva disse damene gjorde der. Nesten alle fotografier av biler jeg så i avisene eller blader hadde en smilende jente på panseret, eller hun stod ved siden av og smilte søtt og inviterende til fotografen.

Jeg lurte veldig på hva vitsen var. Fikk hun bilen til å gå fortere? Brukte motoren mindre bensin når hun satt der? Jeg lurte på hvordan sjåføren kunne styre når hun satt der og blokkerte utsikten for han. Han kunne ikke se veien foran seg, det er helt sikkert. Men de eldre guttene kikket aller lengst på bildene med damene og bare i forbifarten på de andre, mer nøkterne fotografiene av biler. De snakket veldig mye om hvordan de skulle skaffe seg bil når de ble stor, store, dyre og raske sportsbiler.

Noen få år senere, etter at jeg hadde fått hår på kroppen gikk det et lys opp for meg. Jeg skjønte endelig vitsen med det hele. Damene er ikke der for å få bilen til å gå fortere, eller fordi hun har noen annen funksjon bortsett fra den som bilprodusentene og reklamebyrået som står bak har tiltenkt:

Det er for å få trengende gutter til å kjøpe bilen…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar