fredag, april 25, 2008

En serie av uheldige omstendigheter

Man får mer og mer bekreftet en merkelig sannhet, at det største hinderet for å få en skikkelig jernbane i norge er… (trommesolo) NSB.

Den siste personen ut i så måte er nåværende nsb-sjef Einar Enger som slutter seg til en lang liste av idiotiske uttalelser av en mengde nåværende og tidligere ansatte i selskapet og uttaler skråsikkert at «høyhastighetstog vil aldri bli lønnsomt i norge» og at det bør satses på modernisering av eksisterende anlegg.

Dette er det han burde ha sagt i så måte:

Høyhastighetstog representerer en spennende, ny utvikling og er en utrolig mulighet til å virkelig sette jernbanen på dagsordenen i norge og verden. Med en imponerende kort reisetid på to timer og førti minutter mellom Stavanger og Oslo, Oslo og Bergen, Oslo og Trondheim, og Trondheim og Bodø er dette helt klart fremtiden for transport også i vårt land. Hvis vi inkluderer hele Nord Europa i et slikt nett og deler hele kontinentet inn i lignende soner kan vi rent faktisk gjøre korte flyreiser på det Europeiske kontinent totalt overflødig. Med billige billetter, rask reise fra A til B og en offensiv og positiv tankegang og dramatisk forbedret service ovenfor fremtidige kunder kan dette i sannhet bli slik folk flest foretrekker å reise i dette århundret. Vi eliminerer forurensende flytrafikk, busstrafikk og biltrafikk i en eneste, stor fei. Jeg er overbevist om at vi kan få bevilgende myndigheter til å slutte seg til denne fabelaktige muligheten for et dramatisk forbedret transportnett.

4 kommentarer:

  1. Jeg er faktisk sosialistisk anlagt.
    Med det menes at jeg "tror på" organisasjon og administrasjon.
    Styring som ett middel for å nå konkrete mål, kan man si.

    Det som gang på gang har ført meg på kant med andre sosialister i løpet av livet, er det fakta at jeg ikke ser på administrasjon og organisasjon som ett mål i seg selv.
    Administrasjon og organisasjon er mer en nødvendig plage, når større mål skal oppnås.

    Dette mellomskiktet, de ufanatiske menneskene, later foreløping til å være mangelvare i landet.

    Da får vi mye irrasjonelle og infantile mennesker utpekt til lederskap via deres politiske og økonomiske nettverk.

    Slikt blir det vanstyre av.

    SvarSlett
  2. At enda en nsb-sjef leverer en åpen søknad om oppsigelse og bør kastes fysisk ut av kontoret sier en del.

    Men den neste blir vel ikke stort bedre, så lenge vedkommende blir plukket fra det samme, hjernedøde og hyperkonservative miljøet der mangel på nytenkning ikke bare er vanlig, men selve loven.

    SvarSlett
  3. Vel, NSB liker sikkert den posisjon de har. Hvorfor mase med noe nytt? Det blir det bare mer arbeid av, og toppene der er tydeligvis fornøyd slik de har det.

    Selvsagt burde de settes rekendes på en fjøl ut fjorden!

    Hele problemet ligger i at alt måles i penger. Men den strategiske satsingen for et samfunn kan ikke bare la seg styre av dette.

    Høyhastighetstog som går på elektrisitet vil være en gevinst både for miljøet og for vår infrastruktur. men vi må selvsagt tenke enda lenger. Vi må knytte oss opp mot europas nett av høyhastighetstog! ikke det at resten av europa bør belemres med NSB, men med et par togskift burde det være mulig å komme seg til hjertet av europa fra Norge.

    Om det er en "effektiv" bruk av energi er irrrelevant. Effektiviteten bør drepes og ærklæres død og maktesløs. Strategisk planlegging er nødvendig i enhver husholdning. Også den norske.

    Men så lenge vi ikke har strateger, men fjompenisser av byråkrater og bønnetellere så får vi bare bautaprosjektene som ikke betyr noe.

    SvarSlett
  4. Å si nei til effektiviteten er igjen et ekstremt viktig punkt.

    Mange ønsker vel helst å se at dagens menensker blir behandlet som kveg. I det hele tatt, kveget blir sett på som det det ideelle mennesket av en spesiell mennesketype.

    Og måten vi behandler kveg på sier veldig mye om dagens mennesker.

    SvarSlett