lørdag, februar 07, 2009

En god og en dårlig nyhet

Den gode først (som alltid): jeg har fått en kraftig økning i besøk i det siste. Selv om jeg helt fra starten bestemte meg bevisst for å ikke bruke teller eller statistikk eller noe, så merker man lett økende aktivitet, noe som slevsagt er gledelig, selv om jeg ville ha skrevet og publisert uansett antall lesende og aktive deltagere.

Den dårlige nyheten er en ting som følger med den økte oppmerksomheten: en spesiell type spammere som jeg kaller tullepostere, folk som jeg har vanskelig for å ta alvorlig, men som likevel får fram raseriet i meg, simpelthen ved sin blotte tilstedeværelse. Det er ikke tradisjonell reklamespamming, siden alle må poste manuelt på min side, men det er ikke mye bedre.

Jeg poster for eksempel et israelkritisk innlegg eller ett om ytringsfrihet og det kommer et innlegg som ikke har noen ting med det opprinnelige innlegget å gjøre, for eksempel om den Den Store Islamske Fare, ett som veldig ofte er klippet og limt, og som viser til en islamkritisk artikkel i en eller annen kristen avis. Og enhver som bruker ordet islamofisering (er det i det hele tatt et ord for svarte?) uten å le seg fillete har ingen fremtid på mine sider. Islam er slett ingen trussel, i hvert ikke mer enn kristendommen og religion generelt sett, som gjennomsyrer det vestlige samfunnet, men bare mer av det samme. Bare folk som er redd enhver forandring kan tro noe annet. Det multikulturelle er en stor ting, rett og slett. Rasister, som disse folkene helt åpenbart er vil aldri være noe annet enn kloakkrotter i mine øyne, og sammenligningen er slevsagt å være stygg mot kloakkrottene.

Det skjer lignende ting hvis jeg for eksempel publiserer et innlegg som er kritisk mot militarisme generelt. Da kommer innlegg, tilsvarende de jeg har beskrevet tidligere om Den Store Russiske Fare, noe som er minst like tullete. Jeg ser ikke på det å fjerne disse «responsene» som sensur overhodet, men som en stor glede.

Dette som noen eksempler blant mange.

Altså, for på rekapitulere, innlegg som vil bli fjernet raskt og nådeløst fra mine sider:

1. Klipping og liming. De som ikke gidder å skrive en selvstendig respons er ikke verdt bryet. Det er også de som poster det meningsmotstandere har skrevet i et patetisk forsøk på å sette dem i et dårlig lys.

2. De som etterlater tullete linker, i stil med det jeg har beskrevet tidligere.

3. Rasistske kommentarer, enten i ord eller intensjon. Jeg avskyr rasister. Og ja, dette inkluderer så visst de som er imot innvandring.

4. De som slenger ut en lettvint, hjernedød kommentar, og avslører at de ikke har en selvstendig tanke i hodet, at de knapt er mer enn båndopptakere som passivt gjentar andres ord og handlinger.

5. Jeg liker heller ikke anonyme, selv om det i seg selv ikke er nok til å bli fjernet, men det er et godt incentiv. Det er veldig enkelt å bruke et navn med en noenlunde fornuftig og ekte bakgrunn.

Nå må det jo sies at disse «reglene» ikke er absolutte. Det finnes tvilstilfeller. Brudd på en av dem kan nok godtas i bestemte tilfeller, men jeg ser altså på dette som spam, og hvis mer enn en regel brytes så er det ingen bønn. Som jeg sier i den lilla skriften til høyre på siden så skal du ikke være redd for å uttale deg hvis du har noe å si (faktisk er det faktum at en er redd for å uttale seg et tegn på at man er et underkuet gjennomsnittsmenneske), men å lire av seg plattheter, som mange har en tendens til blir ikke satt pris på. Akkurat det er ikke, i seg selv en grunn til at jeg fjerner innlegget, men det ene følger gjerne det andre.

Det bør også sies at dette gjelder bare et lite mindretall av de som kommenterer hos meg, men livet er simpelthen for kort til å finne seg i slikt.

Du hørte nå stemmegivningen til frihetens jury.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar