tirsdag, desember 30, 2008

Konfrontasjon, aggresjon, uenighet og andre vederstyggeligheter

Da er et nytt år startet (21. des) og jeg filosoferer en tanke over ting og tang. Det har vært et stort år. Mange har besøkt Uten Grenser og fått kraftige doser av alternative virkeligheter, alternativer til dagens bedritne verden. De fleste reagerer med sjokk, forferdelse og sinne, og er omtrent like oppegående som en kleshenger, men det finnes de som faktisk blir glad for å finne et sted og en hjerne der fri og selvstendig tankegang trives og vokser.

Et av mange problemer med dagens mennesker er at de fleste er ikke vant til å få sin virkelighetsoppfatning utfordret. De har sluppet unna med det altfor lenge.

Jeg har gjentatt en del ganger nå at verden trenger langt mer sann uenighet, ikke mindre. Den overbevisningen fester seg stadig sterkere ettersom tiden går. Den trenger også langt mer ærlighet, til og med brutal ærlighet. Noen tåler rett og slett ikke det heller. De vil heller lulles i søvn av et stadig mer effektivt maktapparat og foretrekker å sove selv i våken tilstand, fremfor å tenke selvstendig, fremfor å måtte ta skikkelig stilling til verdens ubehagelige sannheter.

Vel, de finner ikke noe søvndyssende her, finner ikke komfortable løgner og bedrag. Følgende avsnitt har gitt meg veldig mye gratis etter at jeg plasserte det på siden. Folk vet nå at de får sitt pass påskrevet her, hvis de prøver seg på den sedvanlige late maktpropagandaen og bedraget og lydbåndopptakene som er så fremtredende overalt i dag. Jeg kommer de typiske tanketomme støttespillere til maktapparatet i forkjøpet. De vet at de vil få sitt pass påskrevet hvis de gjengir det etablertes propaganda. Vær trygg på at jeg vil fortsette å gi dem inn som fortjent.

«Misforstå meg ikke, jeg ønsker kommentarer, men gjennomtenkte sådan. Jeg respekterer din mening, under forutsetning av at du HAR en mening, og ikke er en av samfunnets talløse lydbåndopptakere, som bare passivt, og hele tiden gjentar andres ord og gjerninger. Slike folk slipper stort sett lett unna i dagens verden, men her vil du ikke få mye respekt hvis du gjengir det etablertes propaganda, men tvert om bli konfrontert med og bli fortalt hvilken ynkelig slave og medløper du er».

Jeg føler nå at tiden er inne til å ta det hele til et nytt nivå.

Min nyttårshilsen (dyp ironi her) går først og fremst til to vidt forskjellige typer vesener:

Til alle selvstendige og frie mennesker: jeg hilser dere! Måtte dere søke og finne tusener av nye og interessante sider ved livet det kommende året og enda flere i den evigheten dere har foran dere.

Til dere som sier jeg er rar, konfronterende, aggressiv og fiendtlig: dere har ikke sett noe ennå.

«Vi er krefter av Kaos og Anarki. Vi er alt det de sier vi er og vi er veldig stolt av oss selv».

Jefferson Airplane - We can be together

8 kommentarer:

  1. Å lese bloggen din gir meg gode følelser (selv om temaene nødvendigvis ikke er gode), det er å vandre tilbake til min foreldres generasjon, der jeg vokste opp, både det gjelder holdninger og livsstil som var svært alternative og for meg er dette positive assosiasjoner.

    Jeg liker også det kompromissløse, det er sjeldent jeg ser eller opplever. Jeg liker også at man ikke lar hvem som helst sette premissene for en diskusjon. Selv leser jeg det aller meste du skriver, men kunne sikkert tatt tak i det jeg var uenig i for det er ikke min hensikt og sitte her og være en nikkedukke.

    Godt nytt år!

    SvarSlett
  2. Nikkedukker er ikke bra uansett ståsted. En persons meninger vil aldri ha noe fundament uten at det mennesket insisterer på å finne sin egen vei.

    De fleste kommer til en diskusjon med lydbåndopptakerens mangel på egen mening. Slike hjernedøde premisser akspteres ikke her.

    Takk, takk, takk.

    SvarSlett
  3. Du er deg selv, Amos - og det er mye verdt. Et godt nyttår, og fortsett som du stevner.

    SvarSlett
  4. Måtte Amos få et velsignet nytt år til Vårherres og Jesu velbehag; og måtte flere mennesker i Norge se at klimaapokalypsen ikke er en fiksjon som forsvinner ved aktiv mental fortrenging.

    SvarSlett
  5. ___HugHugHug_________HugHugHug
    ___HugHugHugHug_____HugHugHugHug
    __HugHugHugHugHHu_gHugHugHugHugHu
    _HugHugHugHugHugHugHugHugHugHugHug
    _HugHugHugHugHugHugHugHugHugHugHug
    _HugHugHugHugHugHugHugHugHugHugHug
    __HugHugHugHugHugHugHugHugHugHugH
    ___HugHugHugHugHugHugHugHugHugHu
    ____HugHugHugHugHugHugHugHugHug
    _____HugHugHugHugHugHugHugHug
    ________HugHugHugHugHugHugHu
    __________HugHugHugHugHugH
    _____________HugHugHugHu
    ________________HugHug
    __________________Hug

    SvarSlett
  6. De fleste kommer til en diskusjon med lydbåndopptakerens mangel på egen mening. Slike hjernedøde premisser akspteres ikke her.

    Hva om man er enig i det du kaller hjernedød repeteringen av samfunnets løgner? Ikke angrip personen ved å kalle den hjernedød, angrip meningene.

    SvarSlett
  7. Hvis man ikke viser noen selvstendig tankegang så sier jeg det. Jeg kan ikke angripe deres personlige meninger hvis de ikke har noen.

    Ofte uttaler folk seg på fullstendig sviktende premisser, på samfunnets premisser, som ikke har noen gyldighet her hos meg, her i Sherwoodskogen.

    Her kaller man en spade en spade. Et av mange problemer med dagens mennesker er at de fleste er ikke vant til å få sin virkelighetsoppfatning utfordret. De har sluppet unna med det altfor lenge.

    Her slipper de ikke unna. Her får de slengt sin egen unnfallenhet og tåkete, uselvstendige tankegang midt i trynet.

    SvarSlett
  8. På en annen side, hvis du har dine egne meninger, i en verden av etterapninger bør du ikke være redd for å uttale deg, men skrike frihetens dans fra alle verdens hustak og mørke smug.

    SvarSlett