mandag, oktober 29, 2007

Falskhet i nittitredje potens

Mange industriselskaper kommer med miljøvernfilmer i disse dager. Faktisk så står de i kø for å komme med dem. Miljøvern er på moten igjen, så lenge det varer. Den åpenbare trusselen som Global Oppvarming representerer har blitt så klar at de kan ikke lenger ignorere den helt, fordi folk flest også har innsett at de ikke lenger kan ignorere den.

Da jeg var i London så jeg en kortfilm som viste noe som først virket som en presentasjon av en skole for folk som ønsket å gjøre noe for å motvirke Global Oppvarming. Den varte lenge og man ble uvilkårlig revet med. Det viste seg å være en reklame for iskrem.

Toyota har en kino og tv-reklame reklame der de forgrønner en hel by og forurensningen bare fordufter. Volkswagen har en annonse over 8 - åtte - helsider i lørdagens Bergens Tidende, om sitt Blue Motion «prosjekt», hvor de legger ut om hvor miljøvennlig de er og skal bli.

Dette er eksempler på hvor tilpasningsdyktig industrien er, ikke på en sånn måte at de faktisk gjør noe med reelle problemer som måtte dukke på grunn av all giften de har spydd ut og fortsetter å spy ut i luft, vann og jord, men til å tilpasse seg skiftende holdninger i samfunnet, og å gi et inntrykk av at de faktisk gjør noe med problemene de har skapt.

Reklamen deres, propagandaen deres virker. Vi har sett det, ser det hver eneste dag, fordi folk kjøper løgnen og falskheten deres. Løgnene, illusjonen de skaper er overbevisende, uansett hvor gjennomsiktig alt sammen er for de som bruker sansene til å sanse, se, høre, lukte, føle og smake med. For folk flest lar seg lure gang på gang på gang. Så, når giftprodusentene bruker milliarder av dollar på holdningskapende reklame og propaganda vet de at det er vel anvendte penger.

De kan fortsette som de stevner, i trygg forvissning om at de vil få lov til å gjøre nettopp det, av svake, ettergivende regjeringer og de lettlurte masser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar