torsdag, september 13, 2007

Kostelig lesning…

Dette måtte jeg bare dele med folk. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg skal le eller gråte, men akkurat nå ler jeg, noe som slevsagt vil endre seg dersom jeg blir tvunget til å benytte meg av «tilbudet».

Jeg mottok et brev fra Telenor med denne teksten i dag:


Abonnementsendring Online ADSL.
Fra 18.09.2007 endrer vi ditt Online ADSL-abonnement til Online ADSL Turbo 12.

Du har bestilt det raskeste ADSL-abonnementet som vi tilbyr våre privatkunder. Dette abonnementet gir hastigheter på opptil 16 000 kbit/s. Med linjelengden hjem til deg vil den høyeste hastigheten være 12 000 kbit/s.

Online ADSL Turbo inkluderer ikke teknisk brukerstøtte hos kundeservice på telefon 05000, men du finner alltid svar på de fleste spørsmål på online.no/kundeservice. Finner du ikke svar der kan Telenoreksperten på telefon 820 90 100 hjelpe deg med det meste innen data. Det koster 26 kroner per minutt fra du får svar. Har vi ikke løst problemet innen femten minutter ringer vi deg tilbake uten ekstra kostnader. Over halvparten av problemene blir løst på under seks minutter. Makspris 390 kroner.

Priser på din bestilling Online ADSL Turbo 12
Abonnementsendringen koster 0 kroner, og månedsprisen for online ADSL Turbo 12 er 399 kroner.

Har du spørsmål eller kommentarer? Se telenor.no/privat, ring kundeservice på telefon 05000 eller kontakt oss på telenor.no/kontakt.

Telenor
Olav Sande
Leder bredbånd og telefoni

Vedlegg:
Angrerettsskjema


Noen få kommentarer:

Egentlig hadde jeg tenkt å presentere brevet uten kommentarer, men minnene og inntrykkene strømmer bare på.

Det er en viss humoristisk nådeløshet her jeg ikke kan la være å humre over, uansett hvor vanvittig det er. Eller jeg humrer fordi det er så hinsides, så totalt vanvittig. Det kan sammenlignes med å sparke en mann som ligger såret i veikanten og spøke om det. Galgenhumor på sitt beste…

Men jeg tror ikke det er galgenhumor eller ironi, og det gjør det slevsagt så mye, mye verre.

Det er sannsynligvis en panisk forsvarsmekanisme for min del, reaksjonen min altså. Men Telenor har hundrevis av «konsulenter» som jobber for seg og som de betaler tjukt med gryn, så de burde ha skjønt at den som forfattet dette brevet ikke er helt vel i nøtta.

Men ingen av dem skjønte det.

En av grunnene til at jeg valgte Turboabonnementet er at 05000 kunderservice blir bare mer og mer en fortvilet vits. Det tar flere minutter å komme fram, hvis man kommer fram og man må svømme igjennom et hav av elektronisk, kald umenneskelig respons. Så jeg så ikke helt nytten av den «gratis» kundeservicen på 05000 så og si.

Jeg har nå ventet på raskere linjer i 18 - atten måneder. Vi alle måtte vente minst fem år på ADSL, som kunne vært innført i Norge våren 1997, men som ble utsatt fordi nevnte bedrift hadde satset på ISDN, og ønsket å høste fruktene av det.

Hva om internettilgangen ikke fungerer en dag. Hvordan skal man da komme på nettet til online.no/kundeservice? Jeg har stilt dette logiske spørsmålet til dem flere ganger og ikke fått noe svar. Det er «kul i havet», som flere av de gamle klassiske Mikrosoftbeskjedene: «Du har ikke tastatur. Trykk Ctrl + Alt + Delete for å restarte maskinen» eller «Du har ikke skjerm. Gå til hjelp for å se hvordan du kopler til skjermen».

Slike ting.

Andre internettilbydere er ikke så mye bedre, men de er ikke så dårlige eller så direkte kundeuvennlige. Dog må jeg si at dette tilbudet passer meg som hånd i hanske, under forutsetning av at det funker, og at de ikke fortsetter å kødde med oss, spesielt oss som bor utenfor byene.

Telenors tiårige historie når det gjelder internett tyder ikke på det.

Telenor er generelt sett en antiservice bedrift av de sjeldne, og dette er noe som en gang var en offentlig norsk servicebedrift, og som fortsatt burde ha vært det, som nå har blitt enda et klassisk skrekkeksempel på hvordan det ikke bør gjøres av en tidligere statsbedrift som blir «privatisert». De blir gjerne verre kapitalister enn kapitalistene.

En kamerat av meg som for øvrig jobbet for Telenor inntil nylig kaller dem Norges største terrororganisasjon, og siden det er så populært å bruke slike betegnelser i disse dager er det ganske så lett for meg å si meg enig med han.

Terroristene skal ettersigende være ute etter å undergrave samfunnsstrukturen og Telenor ønsker så absolutt All Makt i sine fjollete hender.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar