lørdag, september 08, 2007

En stol, en stol, en enkelt stol

Som nevnt så fikk min gamle justerbare lenestol et aldri så lite sammenbrudd nylig. Den kan fortsatt brukes, med litt strev nå og da. Jeg må blant annet gå ut av stolen for å kunne justere lenestolen.

Jeg har bruk for lenestolen da jeg sitter foran pc’en, bruk for å både sitte og ligge i stolen etter behov.

Så jeg tok en runde i dag til forskjellige møbelhandlere. Jeg regnet med, blåøyd som jeg var at en ny stol ville koste noe mindre enn en avansert kontorstol, noe rundt 4000 kroner. Dog ble jeg ikke så veldig overrasket da jeg kom til den første forhandleren og fant ut at en ganske så enkel stol, enklere enn den jeg har nå, som jeg fant på bosset som en av to for noen år siden, da jeg hadde langt dårligere økonomi enn i dag kostet over 10000 blanke kroner.

Jeg gikk videre til neste butikk. De ligger på rekke og rad bortover. 10000 +. Neste butikk 12000 kroner. Neste butikk 11500. Og så videre.

Mange ting ligger utenfor manges økonomiske rekkevidde i dag. Det har aldri egentlig plaget meg at jeg ofte er blant dem som har problemer med den rekkevidden. Jeg har ikke bruk for bil (bare 300000 kroner - nedsatt fra 330000, gjør et røverkjøp nå), eller bruktbil (bare 80000 - nedsatt fra 90000) og har heller ikke noen trang til andre luksusvarer som nytt HDTV til 50000 osv.

Men, ja nettopp, en stol er noe ganske annet, er bruksvare. Møbler er ikke livsviktig, som mat, men det er nå ganske så viktig da.

At man har nok penger til å kjøpe en ting betyr heller ikke at man bør ta seg råd til å kjøpe den. Noen har faktisk en evne til å foreta mer eller mindre riktige prioriteringer.

Alle møbler er faktisk steindyre, spesielt de norske, så dyre at det faktisk lønner seg å flytte en hel stue og soverom med gamle, velbrukte men solide møbler over land og strand istedenfor å kjøpe nye.

Alternativet er å sitte på gulvet.

Jeg kommer til å beholde min gamle, gode, regulerbare lenestol til den bare er to pinner som råtner mot tresmaken i ræven min. Noen ganger er det verdt å streve litt. Man bør heller ikke kaste ting som fortsatt virker. Det er også en god påminnelse om hvilke prioriteringer som er gjeldende, en glitrende illustrasjon på hva som blir sett på som viktig i dagens samfunn.

3 kommentarer:

  1. Skikkelig kvalitet koster idag. Mer enn det smaker i de fleste tilfeller. Imidlertid er vi oversvømmet av billige drittoprodukter med kort levetid.

    Jeg fikk ny kontorstol for en tid tilbake. Kona spanderte. Det var et dårlig kjøp. Armlenene var av gjennomhullet plastikk og tok hele belastningen av stolens rygg. jeg liker å lene meg litt tilbake i ny og ne - stolen knakk. Tusenlapper ut vinduet og stolen på dynga. Ingen mulighet for reparasjon.

    Kjøpte en ny stol på loppemarked. riktignok er den ørlite slitt i kantene, men er solid og gjør nok noen års videre tjeneste. Pris? Noen tiere.

    Vi lever i et samfunn med dyr dritt. Og det verste er at en skal ikke mange årene tilbake i tid før kvaliteten var vesentlig bedre.

    SvarSlett
  2. drittoprodukter=drittprodukter, bare litt verre :O)

    SvarSlett
  3. Igjen ser vi hvordan prioriteringene er helt på jordet i dagens samfunn.

    SvarSlett