tirsdag, mai 26, 2009

Slevsagt

Jeg skal slevsagt se filmen Antichrist av Lars von Trier. At det blir sagt at regissøren tipper over er bare enda en grunn til at jeg vil se filmen. Filmen virker som en interessant og god film, og i tillegg til det lages det altfor få skikkelig kontroversielle filmer. Frykten er slevsagt at jeg vil bli skuffet igjen, at filmen ikke vil være verken god eller særlig vågal, men den sjansen tar jeg gjerne. Man får så altfor sjelden filmer med 18 års aldergrense på kino i disse dager, da nesten samtlige filmer som når et større market er utvannet og helt uten skarpe kanter. Det burde ha blitt laget og vist langt sterkere filmer enn Antichrist for et større publikum.

At Dagbladets utsendte besvimte på filmen er bare latterlig, og er nok et skrekkeksempel på at folk er altfor pysete i våre dager, for å si det mildt. Det hadde dog vært strålende hvis Gjermund Jappe hadde hatt en god begrunnelse for å besvime. Jeg har ingen tro på det, men man kan alltids håpe.

Jeg ser fram til kjempestemning i kinosalen…

2 kommentarer:

  1. Anonym9:26 a.m.

    Jeg så filmen i helga, og -- ærlig talt -- den var ikke sjokkerende. Det er faktisk litt synd at splatter-ståheien tar all oppmerksomheten, for filmen var interessant. Jeg er interessert i å høre hvordan du tolker den -- jeg kjenner meg nemlig slett ikke igjen i de fleste tolkningene jeg har lest.

    SvarSlett
  2. Nå har jeg ikke sett filmen ennå, men min tolkning på forhånd er veldig lik din. Det er ikke på grunn av noen avskårne kjønnsdeler den er utfordrende, tror jeg, men fordi den er generelt vågal, håper jeg.

    Jeg har forøvrig aldri likt splatterfilmer.

    SvarSlett