fredag, januar 02, 2009

Uspiselig

Jeg har blitt erklært uspiselig, uønsket, bannet, persona non grata av enda noen flere norske diskusjonssider i det siste, og selv om det er lenge siden slikt kom uventet og jeg uvilkårlig trekker på skuldrene, så kommer jeg aldri til å godta det uten å bli sint. Aldri til å godta det, punktum. ABC-nyheter er den siste som har sensurert meg. Det morsomme er at jeg aldri har skrevet et ord der og heller ikke kommentert noe der. Dermed blir det klart at de har tatt mitt navn og IP-adresse og mobilnummer fra andre steder med de samme eierne. Det er veldig interessant og en svært så farlig utvikling, enda en farlig utvikling i et samfunn som er full av dem. Jeg har oppdaget at jeg nå heller ikke kan kommentere på vgbloggene. Det er relativt nytt også, selv om jeg har vært erklært uønsket på VGs ordinære diskusjonssider i årevis. Egentlig betyr det ikke så mye. Jeg boikottet VGbloggen og Dagbladets bloggtjenester lenge før de boikottet meg og kanskje de ikke likte det. At de er smålige er heller ikke overraskende.

Dette er bare to eksempler på steder jeg ikke er ønsket. Det finnes mange flere. Jeg har alltid vært imot sensur, enhver form for det. Derfor holder jeg meg stort sett unna andre steder med sensur innbakt i reglene også, som INorden og lignende. Jeg avskyr både sidene og folkene som driver på med slikt, og har ingen interesse av å søke deres godkjennelse.

Så, jeg og andre med friske, ærlige innlegg blir bannet, mens brune meninger blir gjengitt i stor stil. Man skal si veldig mye fælt om folk med en annen hudfarge eller kultur før man blir slettet. Men sin hjertens mening om i sannhet kritiske forhold i samfunnet kan man ikke si, ikke offentlig.

Dette er i tråd med en lang etablert praksis, blant annet i avisenes leserbrevspalter. Det er slett ikke nytt, men altfor, altfor gammelt. Det får kvalmefornemmelsen til å stige langt opp i halsen på meg, og de folkene som forvalter denne praksisen burde ha møtt en ublid skjebne for lenge siden. De kommer med en hel haug med unnskyldninger og bortforklaringer, men hva det er, når man skreller vekk all svadaen er et knefall for diktaturet, for alle de tyranniske krefter som måtte finnes. Det som generelt sett skjuler seg under betegnelser som Ansvarlig Redaktør er et ynkelig, fryktsomt menneske. Jeg skulle ønske at disse folkene, disse administratorene av tyranniet ikke sov godt om natten, men det gjør de helt sikkert. De tenker ikke over konsekvensene av sine handlinger i det hele tatt. De burde gjøre det. De burde vært tvunget til å svelge dem hele, i en syk og smertefull orgie, der de fikk alt det de har forårsaket av kvalmt oppkast slengt tilbake i sitt eget tryne.

Det feiler dem mye, veldig mye.

9 kommentarer:

  1. "Jeg boikottet VGbloggen og Dagbladets bloggtjenester lenge før de boikottet meg og kanskje de ikke likte det"

    Men hvordan vet du at du er boikottet om du boikottet først?

    Det er godt mulig vgblogg boikotter meg også for alt jeg vet, jeg har ikke for vane å kommentere der, så how would I know?

    Ikke sikker på om jeg misforstår setningen, eller om du motsier deg selv veldig akkurat der...

    SvarSlett
  2. En boikott kan, per definisjon være mange ting. Feks med israel nå snakker man om både en delvis og total boikott og en militær, kulturell, økonomisk og/eller politisk.

    Så svaret på ditt spørsmål er svært enkelt. :)

    Hvis du hadde lest en av linkene ville du sett at min boikott ikke var total. Det fantes unntak der jeg kom over blogginnlegg som jeg følte jeg måtte lese eller kommentere.

    Jeg ser alltid på linkene som en del av et innlegg, en måte å fordype seg på, om du vil.

    SvarSlett
  3. Har vært noe fraværende i det siste, Amos - du vet hvorfor. Følger derfor ikke så godt med i saker og ting som vanlig.

    Dette er en viktig sak. En av de aller aller viktigste. En sak som burde få folk til å våkne opp av zombie-søvnen (men ikke ha forhåpninger) og gå mann av huse for å kreve friheten tilbake.

    For dette dreier seg om tankefrihet. Ikke enighet. En kan være så forbannet uenig som man bare vil, men å undertrykke andre er å undertrykke tankefriheten. Og det burde være en døddsynd.

    Bare for å nevne det, så er dette med boikott som du bedriver mot VG og Dagbladet ikke det samme. Du velger å ikke være med på den galeien, men nekter dem jo ikke å uttrykke seg.

    At staten, eller statsmanipulerte medier boikotter dissidenter er imidlertid en av tegnene på begynnende statsfacisme som vist i videoen Human Nature (http://tripletau.blogspot.com/2009/01/human-nature.html)på min blogg.

    Slik jeg ser det er dette derfor en av de viktigste sakene i nåtiden. Et snikende forsøk på å øke maktas kontroll. dette er noe som de fleste ikke forstår før det er for sent. En tenker at "dette gjelder ikke meg" - men hvis utviklingen fortsetter er det jo nettopp slik at det gjelder alle. Budskap som ikke "passer inn" blir undertrykket og vips - så er vi fanger alle sammen.

    Denne utviklingen har kommet lengre enn folk flest vil/ønsker å innse.

    SvarSlett
  4. Sensuren strammes til på en urovekkende måte, og først og fremst går det fryktelig fort nå.
    Jeg tenkte meg alltid at det ville ligge 20-30 år fram i tid, men det skjer jo nå i dag...

    SvarSlett
  5. Kan legge til at dette foregår på en meget utspekulert måte her i gode gamle Noreg. Det er slik at i "anstendighetens" og "ansvarlighetens" navn så er det uavhengige institusjoner som blir "overtalt" til å bedrive sensur.

    Dette må ikke forveksles med at det er "uavhengig" sensur. Slik begynte grumset pre-nazi Tyskland også.

    Så må jeg også innrømme at jeg tidligere har uttalt at ytringsfriheten var tålelig bra i Norge. Jeg trekker det nå tilbake. Utviklingen går sin gang. Og som vanlig i feil retning.

    SvarSlett
  6. Det skjedde i går, det skjer enda mer i dag og vil skje enda mer i morgen, med mindre folk begynner å reagere.

    Den sosiale kontrollen blir stadig mer utspekulert overalt, på alle områder. Det er alltid ett eller annet påskudd, en «god sak» eller tre eller folks sensivitet. Jeg for min del har ennå til gode å høre en eneste god og vektig grunn.

    SvarSlett
  7. Jeg tok for forsøkets skyld noen av innleggene dine (som jeg sjøl kunne stå inne for) og plukket så av dem mesteparten av bannskapet for å fjerne gjenkjennelsesfaktoren, og la dem så inn på VGB just for the Hell of it...med skjult lenke til orginalinnlegget.

    Da fikk det stå.
    Dette er om ikke et bevis, så iallefall en indikasjon på at sensuren er personfokusert.

    SvarSlett
  8. Joda, og at kvernen noen ganger maler langsomt.

    SvarSlett
  9. Anonym8:22 p.m.

    Dette er rett og slett den mest bedritne og ensidige lorten jeg noengang har vaert vitne til!
    Se aa kryp tilbake i det hullet du kravlet deg opp av, din kronidiot!!!

    SvarSlett