onsdag, januar 07, 2009

På dødsleiet

Min tolv år gamle TV ligger på dødsleiet. Den bryter sakte, men sikkert sammen, litt mer for hver dag som går. Man ser stadig flere tegn dukke opp på det kommende sammenbruddet. Det er et mirakel at den fortsatt puster.

Det bekymrer meg ikke noe særlig, eller rettere sagt bekymrer meg ikke overhodet. Når den trekker sitt siste sukk kommer jeg ikke til å skaffe ny. Når man ser på programmet i dag så er det faktisk ikke noe som tiltrekker meg lenger. Det har aldri vært mye, men i disse dager går det fra å være lite til ingenting. Det domineres av «amerikansk komedie» (sitcoms) eller «norsk komedie», (eneste lange gjesp der folk med oslodialekt anstrenger seg for å ikke sovne på skjermen). Så er det også en rekke elendige tv-serier, underholdningsprogrammer, nyhetsprogrammer og diskusjonsprogrammer som utelukkende bekrefter folks fordommer og luller dem enda lenger inn i søvnen enn der de for øyeblikket befinner seg. Og all sporten, som er i en klasse for seg selv og utelukkende er laget for folk med fritidsproblemer og få hjerneceller, eller med få hjerneceller i bruk.

Det lille på TV som måtte ha noen verdi kan man se via nettet i disse dager. Man behøver heller ikke vente flere år før man kan se de få utenlandske seriene man faktisk har lyst til å se lenger.

Guden er død. Lenge døde guden!

8 kommentarer:

  1. Mann kan leve uten Tv. Tv som med sine manipulert bilde av verden gjøre oss nummen og bevisstløs.Bruk Youtube.

    SvarSlett
  2. Blant annet, ja. Det finnes utallige alternativer til guden i dag.

    SvarSlett
  3. Anonym3:34 p.m.

    jeg er halvveis enig. Jeg har TV, men ingen kanaler å se på. Og jeg savner de ikke. Derimot bruker jeg TVen til hjemmekinoen for filmer og ikke minst konsertDVDer

    SvarSlett
  4. alt kan gjøres på pc.

    SvarSlett
  5. Anonym3:14 a.m.

    du får ikke en særlig bra opplevelse fra å gå fra DTS surround på mine DALI-høytalere til å se konsertene på PC'en, nei ;)

    SvarSlett
  6. Min pc er koplet til stereoanlegget, fullt integrert.

    SvarSlett
  7. Jeg har alltid hatt lyst til å skrelle ut invollene på et TV og putte noe annet inni.

    Det er mange år siden TV-en min døde, det er ikke noe problem å leve uten, det er så mye annet å sløse bort tida på.

    SvarSlett
  8. Vi hadde en stor seremoni i forrige århundre, der vi kvittet oss med guden, men han eller hun eller det snek seg tilbake igjen, kom rekende på en fjøl. Denne gangen vil ikke det skje.

    SvarSlett