søndag, september 28, 2008

Grenseløse innlegg nummer 500

Jeg er som alltid skeptisk til jubileum og slikt, og enda mer til å markere det, men jeg må jo tilstå at jeg føler en viss tilfredshet akkurat nå. På noe over tre år har jeg skrevet 500 artikler, og de aller fleste er lange og grundig. Ikke mye under 250 ord her i gården. 500 i tillegg til alt det andre jeg skriver. Sa jeg 500?

Gjennom dette grenseløse opplegget har jeg dekket de fleste av sakene og temaene jeg er opptatt av. Det gjenstår bare noen få før jeg har vært innom alle minst en gang. Hva det dreier seg om her er stort sett alternative saker og selv mer vanlige tema er dekket gjennom en alternativ synsvinkel. De som er heldig eller uheldig nok til å snuble innom her får uvilkårlig åpnet øyene mot et mye større univers enn det de trodde eksisterte. Det er også den aller viktigste grunnen til at jeg gjør dette, i tillegg til gleden ved å skrive. Verden har behov for å åpnes igjen, åpnes vidt, etter å ha vært stengt så lenge, etter den lange tiden, alle disse århundrene i uvitenhetens, og intoleransens, religionens kvelertak.

Jeg har skrevet om mitt forfatterliv, mitt kunstnerliv, min tilværelse som heks og sjaman, omfattende om politikk, om sant miljøvern, om kunst, om det såkalte paranormale, om trening, om menneskenes naturlige tilværelse i villmarken, om sivilisasjonens åk, om poker, om reiser og Reiser, om blogging, om politisk aktivisme, om det moderne tyranniet, om alle distraksjonene som omgir oss, om politi og rettssystemet, om religion og dets kvelertak på verden, om dagens grenseløse urettferdighet, om hvor grenseløs et menneske kan være og kan bli, hvis det frigjør seg fra lenkene, om røyk og speil, om primitivisme, om Maskinen, om sensur, om brød og sirkus, om spøkelser og ånder, om opprør og oppvigleri, om gleden ved å stå opp for seg selv og sine ideer, om å leve på siden av samfunnet, om det å søke det ukjente, om overvåkningssamfunnet, om 1984, om nasjonalisme, om (vetteløs) knulling, om Heksenatt, om demokrati, om Dødens Samfunn, om den menneskeskapte Globale Oppvarmingen, om Internett, om griskhet, om rike, om kapitalisme, om hybris, om hykleri, om Illusjonen, om Kollapsen, Om London, om Magi, om LSD, om Maktens Vei, om partipolitikk, om skumringsstormen, om skyggeboken, om snøkorn, om NATO, om militarisme, om maktens bøller, om vaktbikkjer, om vaktmestere, om Tordenveien, om Verdenskvernen, om paganisme, om kristendom som den tiende landeplage, om USA, om sann lærdom, om Fryktens Politikk, om dikt, om Fortelleren osv.

Slike ting.

Jeg har helt sikkert glemt noe. Det finnes alltid noe nytt og noe mer å skrive om.

10 kommentarer:

  1. Anonym3:29 a.m.

    Gratulerer med jubileet, Amos.

    Jeg var innom siden din for en stund siden, for å lese mer om kvalifiseringsprogrammet. Siden vi har en ulik oppfatning av nytteverdien av det tiltaket, så lurte jeg på om du kunne sende meg en mail (eller legge igjen kommentar her) med informasjon om hvor jeg kan finne ut mer av det du forteller.

    vicblogg ætt yahoo dot no.

    SvarSlett
  2. Takk, tror jeg.

    Jeg har nok ikke forandret mening om den saken siden sist vi var inne på den...

    Heller ikke om din mangel på evne og tiltak der. Kanskje du kan ha nytte av kvalifiseringsprogrammet?

    Det siste var en spøk.

    SvarSlett
  3. Anonym8:09 a.m.

    Poenget er at jeg lurte på om du kunne vise til steder som bekrefter det du sier. Som vanlig svarer du ekstremt surt og nebbete, så da finner jeg det heller andre steder.

    Jeg skjønner jo at du ikke har endret mening, det var da heller ikke spørsmålet mitt.

    Er det noen grunn til at du alltid svarer meg på denne måten?

    SvarSlett
  4. Vel, om vi ikke akkurat er enige på mange punkter benytter jeg alikevel anledningen til å gratulere.

    Selv om du kansje ikke tror det, mener jeg du er en av de viktigste bloggerne på nettet.

    SvarSlett
  5. Gratulerer!

    SvarSlett
  6. Takk, takk.

    Helge: vi er da enig om mye. Det at jeg krangler med venner om ting man er uenig om er helt normalt...

    Og som jeg har påpekt før: enighet er overvurdert.

    SvarSlett
  7. Anonym1:29 p.m.

    Enighet er overvurdert, ja. Tiltredes.

    SvarSlett
  8. Skal vi si at ærlig uenighet er av det gode? Problemet med uenighet er at det er fremstilt som et problem av mainstream tenkere. Papegøyeplapring er jo imidlertid i realiteten verdens virkelige problem :)

    Uansett, la oss få 500 nye innlegg. Minst.

    Hipp hipp...

    SvarSlett
  9. Gratulerer! Takk for innsatsen!
    Og jeg synes du har en herlig måte å fortelle på, særlig når du egentlig er sur, men plutselig er morsom. Og så liker jeg veldig godt diktene dine og en del lune fortellinger som for eksempel de om gamle høytider. Jeg fikk lyst til å si dette nå, fordi mange av de artiklene jeg mener blir ikke så mye kommentert, men mange av dem gir en fornemmelse, eller en stemning av å sitte ute et sted langt borte om natta ved et bål og høre på en fortelling, det er fint.

    SvarSlett
  10. Det med leirbålet er en mer enn korrekt observasjon og får meg til å smile bredt.

    Takk så mye!

    SvarSlett