mandag, januar 14, 2008

En bedre nyttårstale

Med alle de svulstige, intetsigende nyttårstalene vi får servert hvert år hadde jeg egentlig tenkt å gjengi Vaclav Havels første nyttårstale som president i sin helhet her, men siden jeg ikke kan finne den noen steder skriver jeg heller min egen, løst, veldig løst basert på hans.


Kjære landsmenn og drittsekker, spyttslikkere og strebere. I alle år har folk sittet her hvor jeg sitter nå og fortalt dere hvor flott alt sammen er, hvor strålende alt sammen går i vårt samfunn. Men jeg vil ta et helt annet utgangspunkt, en helt annen tilnærmingsmåte:

Ting er slett ikke bra. Tvert om er de helt forferdelige. I årevis har folk sittet i denne stolen og fortalt dere eventyr, fortalt dere offentlige sannheter dere utmerket godt visste var løgner.

Jeg skal si dere hva som er galt, alt som er galt, det er en lang liste, og alt som trengs for å rette på det. Vi blir sittende her en god stund, så sett dere godt til rette i stolen…


Dette som en forsiktig start. Jeg vil muligens skrive resten en gang, men det vil bli litt av en jobb. Og i mellomtiden kan interesserte lett finne masse om det i de fleste av artiklene her på siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar