Platebransjen, filmbransjen og bokbransjen har rævkjørt oss i alle år, med å ta for høye priser, levere dårlige «produkter» og i det hele tatt køddet med oss, sine kunder på alle måter de var i stand til å finne på. Nå, de siste ti årene, når vi har funnet måter å kødde med de på, med deres gigantoverskudd og grenseløse griskhet har de blitt skikkelig sur.
Det siste nye er at norsk film- og platebransje har fremsatt et ultimatum til Telenor om å blokkere Pirate Bay fra sine tjenester. Samtidig med at rettssaken foregår i Sverige så kjører bransjen sitt råkjør i et siste desperat forsøk på å gjenvinne den kjære (og ekstremt innbringende) posisjonen de har mistet.
Som jeg har påpekt før så er bransjen forbryterne her. De har alltid vært det, uansett hvor mange lover de som en mektig pressgruppe har maktet å få politikerne til å vedta. Det er de som skulle stå for retten, de som skulle blitt stengt ute fra nettet og alle andre steder. De er bare noen griske kvalminger, hvis tid er omme og som sagt tviholder på sin sanne forbryterske posisjon.
Skål for deres stadig nedatgående inntekter i 2009 og alle årene etter det.
mandag, februar 16, 2009
Makt og avmakt
Etiketter:
1984,
demokrati,
film,
Forandringens tid,
kapitalisme,
kvalme,
maktens bøller,
multinasjonale selskaper,
musikk,
Oppvigleri,
rike,
Sensur,
vaktbikkjer
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Du blander sammen rettigheten til eget arbeid her med motforestillinger mot det etablerte.
SvarSlettDet er ingen menneskerett å laste ned gratis musikk. Alle som gjør det burde jobbe gratis eller gå i skammekroken. Barnslige og bortskjemte som de er.
Det var da svært?
SvarSlettRent teknisk er det vel ingen «menneskerett» og det har vel jeg heller ikke sagt. Jeg bruker andre beveggrunner og de er nokså tydelig.
Jeg har tidligere, i mitt innlegg Piracy saves music skrevet en «utfyllende» argumentasjon for mitt syn.
Det har slett ikke noe med «å jobbe gratis» å gjøre. Du er helt på villspor her, Helge.
Rent prinsipielt sett så er intellektuell eiendomsrett problematisk i seg selv, men det er en annen diskusjon.
SvarSlettMed tanke på at platebransjen voldtar artistene vel så mye som de voldtar kundene, stiller jeg meg bak Amos her. Det vi ser her er intet annet enn dødskrampene til et tidligere uutfordret hegemoni, og jo før denne syke hvalen blør i hjel jo bedre er det.
Jepp, vekk med dem, og noe atskillig bedre vil uvegerlig komme istedet.
SvarSlettDet er sist jeg sjekket 100% frivillig å gjøre en avtale med djevelen.
SvarSlettDog lurer jeg svært på hvorfor Henrik WL ser det som problematisk med intellektuell eiendomsrett. Tror han at intellektuellt arbeid er gratis eller noe som dumper ned fra trærne?
nei, den type holdning vil jeg fortsette å definere som barnslig og bortskjemt.
Den som lever av intellektuellt arbeid skal vel ha samme rettigheter som den som lever av fysisk arbeid?
Hvis ikke oppfordrer jeg HenrikWL og alle andre til å enten jobbe gratis, eller la andre ta over lønna hvis de finner det for godt eller holde kjeft.
Jada det mener jeg oppriktig.
Hvis tanken er at ethvert intellektuellt arbeid - eller åndsverk - kan stjeles så er man ute på finnmarksvidda i snøstorm uten kart og kompass.
Hvor går grensen? Er en bok skrevet av for eksempel Amos Keppler fritt vilt til å legge ut uten samtykke? Eller stiller HenrikWL opp for meg - jeg har litt intellektuellt arbeid som skal gjøres,
Null betaling selvsagt - for den tar jeg.
Å blande kortene hjelper jo bare musikkbransjen fordi nesten alle får seg en gapskratt av akkurat den type argumentering.
La oss heller diskutere at musikkbransjen er et hinder mot kunstnerisk utfoldelse og frihet - ikke at kunstnerisk utfoldelse er fritt vilt.
De sier at piratkopiering dreper musikken, dreper filmproduksjon og så videre, men det er helt feil, bare enda en tvers igjennom falsk uttalelse fra et tyrannisk samfunn.
SvarSlettDen såkalte piratvirksomheten har snarere en svært så positiv virkning. Den redder musikken og alt det andre, fra klørne til den mektige musikk, film og utgiverindustrien som bortimot har ødelagt musikken, ødelagt filmer og bøker og alt annet skapende virksomhet så lenge de har eksistert. All skapende virksomhet har blitt tvunget inn i trange huleåpninger så lenge nå, så lenge at folk har glemt hva sann, kontroversiell kunst er og kan være.
Å gi copyrights til korporasjoner er så galt, på så mange nivåer at jeg kan knapt begynne å beskrive det. Personlig copyrights bør gjenstå. Folk bør ha rettighetene til sine egne arbeider. Men korporasjoner burde ikke ha blitt gitt og bør ikke ha de samme rettighetene, slett ikke, også fordi det ikke er deres arbeider. De bør ikke eie bakterier eller genetisk materiale heller. Det er den samme sinnssykdommen, en syk ide om at livet kan eies.
Individets rettigheter til kunst og kreativ virksomhet bør beholdes. Alt annet bør bli kattet, forsvinne fra alle lovverk og pålegg.
Og selv individer bør ikke evig rett til sine egne verk. Når de har tjent, la oss si fem millioner kroner på musikk, filmer, bøker og lignende bør alle deres rettigheter på det forsvinne. Dette virker svært så fornuftig på meg. Det bør bli drastiske endringer i hvordan vi ser på og takler slike ting og endringene bør implementeres overalt, på alle områder.
Hvor mye må et menneske tjene før nok er nok?
Alt som oppmuntrer til grådighet bør forsvinne.
Individuelle artister og kunstnere bør dog alltid beholde de intellektuelle rettighetene til det de har gjort. Dette bør bare ikke inkludere den endeløse strømmen av penger og rikdom som noen av dem nyter godt av.
Den massive nedlastingen av illegalt materiale har redusert inntektene til de etablerte forlagene og produsentene og også redusert deres makt og innflytelse. Deres totale dominans er til ende, og det fyller meg med slik en stor glede at jeg rett og slett har problemer med å uttrykke det skikkelig. De tjener fortsatt en sinnssyk mengde penger, dessverre, men deres innflytelse minsker mer og mer dag for dag. I dag stiger en kaskade av alternative og mindre kreative enheter opp fra en verdensomspennende krattskog. Enhver kan publisere, og også i økende grad distribuere, det de selv skaper. Og det er dette som virkelig ergrer og skremmer vannet av tyrannene, mogulene på toppen, dette som egentlig ligger bak kampanjen «piracy kills music». De er i ferd med å miste kontrollen over informasjonsstrømmen, deres etablerte «rett» til å sensurere og styre folks oppmerksomhet. De etablerte forlagene har fortsatt sin enorme reklamemaskin mer eller mindre inntakt, men selv det er i ferd med å forandre seg. Og desperate som de er så bruker de sin etablerte men forhåpentligvis minkende makt til tvinge stadig mer undertrykkende lover på folk over hele verden. Propagandastuntet «piracy kills music» er bare en liten del av det.
Avvis dem. Si til dem hva de kan gjøre med seg selv og ignorer deres sinnssyke tåkeprat, og nyt sann kunst, den sanne livsilden som kommer fra uavhengige artister, folk som ikke har solgt seg, ikke har solgt sin mest verdifulle indre ild og kreative brønn til den korporative makt i dagens fæle og uhyggelige verden.
Sann artistisk frihet er ikke lenger bare et ord.
Jeg husker da "Piracy Kills Music"-kampanjen startet, med hjemmesiden og det hele, og jeg klikket meg inn for å lese hvilke argumenter musikkbransjen hadde for at piratvirksomhet ødelegger for musikkbransjen. Der finner man perlepåstander som at artistene trenger penger for å lage musikk, og at manglende salg ødelegger for nyskapningen. Sjekk selv om dere ikke tror meg - www.piracykillsmusic.no.
SvarSlettÆrlig talt, hvor dumme tror de vi er? Hvem har sagt at man trenger penger for å lage god musikk og tenke nytt? Jeg er musiker selv, og jeg har aldri krevd et rødt øre av noen for å lage musikk, nettopp fordi det er en lidenskap jeg har og fordi jeg vil at andre skal høre musikken min, og i beste fall også like den. Alt jeg trenger til å gjøre dette er et par gode musikervenner, noe innspillingsutstyr jeg har kjøpt for penger jeg har tjent ved ærlig arbeid, og en formidlingskanal. Og hvilke andre gratis formidlingskanaler fins det i dag som fungerer bedre enn - nettopp - fildeling?
Så jeg spør deg, kjære Samuelsen: Hvem er det egentlig som er bortskjemt? Vi som laster ned og lytter til musikken artistene skaper, eller artistene som forventer å kunne leve av å lage musikk? Det er kanskje ingen menneskerett å kunne laste ned åndsverk gratis, men det er neimen heller ingen menneskerett å tjene penger på noe man liker å gjøre. Er man lidenskapelig, villig og talentfull nok, kommer man dit man vil uansett. Om ikke annet er fildelingen med på å filtrere ut de snørrhovne, blærete kjendistrynene som i all sin fattigdom og fortvilelse kanskje må selge et par Mercedeser og faktisk gjøre en innsats for å kunne bevare den luksusen det faktisk er å kunne gjøre seg hørt.
Godt sagt, og som jeg har påpekt tidligere så dreier det seg egentlig ikke om bskyttelse av åndsverk, men om plateselskapene og filmprodusentene og forlagenes makt og om å bryte den. De er et fordyrende og undertrykkende mellomledd og de er redd alle skal oppdage det.
SvarSlettI dag kan hver eneste kunstner være sin egen herre og distribuere sine arbeider uten "hjelp" fra griskinger som tjener milliarder på andres arbeider.
At enkeltmennesker har åndsretten til sine arbeider er helt på sin plass. At korporasjoner og gigantiske maskiner av noen selskaper har det er det ikke.
Jeg er musiker selv, og forfatter og alt mulig innenfor mange kunstformer og jeg har lenge avvist maktens logikk, også på dette området.
Kapitalismens fall står for døren, og med det døden for de fleste megakorporasjoner som har utnyttet og delvis skapt den massive og dominerende korrupsjonen vi ser i nærmest alle vestlige land.
SvarSlettUnderholdningsindustrien vil være noe av de første som går i grus, og hvis vi bare trykker litt ekstra på i tiden framover, vil vi forhåpentligvis veldig snart klare å tvinge en av de virkelig store i kne.
INGENTING ville gledet meg mer enn om den korrumperende samfunnsvoldtekten som Sony, Warner etc etc fortsetter å utøve på menneskeheten plutselig tar slutt. Dette ville utelukkende være et gode for oss alle. De representerer et endeløst ondskapsfullt og nedbrytende system som fører menneskeheten rett inn i enda mer egoisme, trangsynthet og grådighet.
Vi ser nå faktisk en reell mulighet for å gjøre de tvingende nødvendige endringene i samfunnet som trengs for å få mennesket bort fra egoistisk og ødeleggende verdimonopolisering som kapitalismen og dens mange mange negative konsekvenser ene og alene er ansvarlig for å ha skapt. Når kapitalismen nå i flere menneskealdre har bygget seg selv opp mot en grad av oppblåsthet som fører til hele dette råtne systemets kollaps, må vi gripe sjansen til å utnytte dette og forsøke katalysere de nødvendige endringene fram.
Og den beste måten å gjøre dette på er å ta fra de det som gir de evne og mulighet til å utøve makt over samfunn og politikere.
Som ansvarlige mennesker plikter vi egentlig alle å hjelpe disse endringene fram nå mens samfunnet fremdeles henger sammen før "finanskrisen" (kapitalismens fall) virkelig begynner å sette begrensinger for oss alle. Del alt du har med så mange som mulig, både materiellt og intellektuelt. Sørg for at så mye informasjon som mulig er delt mellom så mange mennesker som mulig. Det er begrensing og kontroll av informasjon som gjør at 10% av de rikeste og mektigste på planeten kontrollerer 80% av ressursene og verdiskapingen på planeten.
Ser en over meg her sier det ikke er en menneskerett å få gratis musikk. Og det stemmer, med det for eliten, skreddersydde juridiske systemet vi har i dag. Nå har vi sjansen til å snu på flisa. Å garantere alle i samfunnet fri tilgang på relle åndsverk (jeg bruker her ordet i dets rette betydning, og ikke som en beskrivelse av enhver tanke noen skulle fnne på å skrive ned) og mental stimulanse, mens vi kan nå ta retten til å leve sin grådige, begrensende og destruktive eksistens fra den skitne eliten. Beethoven, Pink Floyd, U2 eller for den del Per Bergersen eller Jokke hadde ikke sluttet å lage musikk om de ikke fikk royalties. Det hadde derimot Britney...
Og jeg vet det kommer: Nei, jeg er ikke kommunist. Politikk er ikke en høyre-venstre akse lengre, den to-dimensjonelle og (med vilje konstruerte) måten å se politiske og samfunnsmessige syn på, har ikke hatt relevans i den virkelige verden på tretti år.
Vi står for noe nytt, en ny måte å se verden på og en ny måte å vurdere eiendomsrettens framtid på.
Kan du ikke fysisk sperre det inne, eier du det ikke.
Information wants to be free!
Ja, det er mitt inntrykk også. Samfunnet er ikke liv laga. Det ødelegger alt som gjør livet verdt å leve og har ikke livets rett.
SvarSlett