fredag, desember 07, 2007

Klassisk maktmisbruk

Det har kommet stadig flere saker fram i det siste, om bussjåfører som har nektet å åpne dørene for passasjerer som har vært ørlite for sen til busstoppet. Bussen har stoppet på rødt lys med god tid og folk har banket på døren. Under en hendelse som folk som var med en Tide-buss i Bergen husket godt og som ble omtalt på leserbrevsiden i Bergens Tidende åpnet til og med en bussjåfør vinduet på sin side av bussen og kvinnen som hadde banket på døren rasket på rundt.

- Vil du ikke åpne døren? Spurte hun.

- Niks, svarte sjåføren. - Det blir ikke aktuelt.

- Men da må jeg vente en hel time på neste buss, sa kvinnen fortvilet.

Men uansett hva hun sa så nyttet det ikke. Da lyset skiftet kjørte sjåføren ubekymret videre.

Jeg kan skrive under på dette, da jeg opplevde det samme, da jeg kom noen sekunder for sent til siste buss hjem til Askøy en kveld. Bortsett fra at i mitt tilfelle stirret bare mannen bak rattet rett fram og ignorerte meg fullstendig. Jeg hadde da valget mellom å ta inn på hotell til neste dag eller ta drosje den lange veien hjem. Jeg valgte det siste.

Så kan man da lure, er dette Tides offisielle politikk eller er det bussjåførene som «tar seg til rette». Begge deler er like ille, etter min mening. Ingen i Tide har, så vidt jeg vet kommentert disse eller lignende hendelser. Jeg har veldig lyst til å gå videre med saken, men gidder simpelthen ikke. Det finnes viktigere saker i verden, selv om det dog er en glimrende illustrasjon på menneskefiendtligheten som hersker hos dagens mennesker.

Tide burde slevsagt ha betalt drosjeregningen min pluss tort og svie. Rundt hundretusen kroner hadde vært en passende sum, og sjåføren burde ikke ha fått lønn denne måneden. Da ville han kanskje ha tenkt seg om neste gang han kom i en lignende situasjon.

Kanskje. For folk flest tenker med lommeboken og lite annet i dag. Det hadde hjulpet hvis de hadde prøvd seg på en smule empati, hvis de hadde sett seg selv som den personen som stod utenfor den siste bussen hjem og ville inn.

12 kommentarer:

  1. Jeg skjønner jo at man tenker at man må ha orden på bussholdeplassene, at bussen ikke kan stanse og skape kork i trafikken hvor som helst og kollektivtransporten helst skal være i rute osv osv.

    Men det finnes altså andre måter å få en fin og effektiv kollektivtransport på uten å måtte gjøre livet surt for dem som faktisk kunne kommet med bussen uten å verken sinke den eller korke trafikken.

    Jeg har lite tro på at Norge er i stand til å se at det finnes alternativer, kanskje ikke buss-passasjerene heller engang - men jeg har beskrevet et system som funket helt utmerket hvor det ikke engang finnes bussholdeplasser og man likevel klarer å frakte de fleste frem i tide. De har selvsagt andre problemer som oppstår der, men likevel:

    http://tiqui.blogg.no/1189017909_et_utmerket_transport.html


    Dessuten hjelper det jo å ha flere busser enn en i timen...

    SvarSlett
  2. Dette kann eg og skriva under på. Allereide før bussen er stogga på busshaldeplassen, ser bussjåførane _veldig_ godt at folk kjem springande for å nå fram til bussen, akkurat i det dei når fram køyrer bussen. Eg er viss på at mange bussjåførar hev ei stor gleda av nett dette.

    SvarSlett
  3. Nå har det seg faktisk slik at det er forbudt ved lov for busser å ta opp passasjerer andre steder langs veien enn på bussholdeplasser.

    Du har imidlertid min hele og fulle sympati for at det er maks irriterende å være de få sekundene for sent til siste buss, og alt bussjåføren hadde trengt å gjøre var å åpne døren.

    Så en viss grad av skjønn og medmenneskelighet burde man ideelt sett kunne forvente av bussjåførene, men man har ingenting å slå i bordet med juridisk sett, hverken ovenfor busselskapet eller noen andre.

    SvarSlett
  4. Hvis det der med loven stemmer, noen jeg tviler på så har de jaggu brutt loven utallige ganger. Det kommer veldig an på bussjåføren, tror jeg, for mange stopper for folk, også de som kommer løpende bak bussen.

    Uansett, det har ingenting med saken og gjøre. Det er en sak om menneskelighet,

    SvarSlett
  5. Ja, det bør helt klart være uproblematisk for bussjåføren å stoppe og slippe folk på - det er snakk om medmenneskelighet.

    Men i og med at de strengt tatt ikke har lov til det, så kommer man desverre ingen vei med å klage. Jeg lette etter loven/forskriften, men fant den ikke og orker ikke lete lenger. Ethvert busselskap bør ha det endelige svaret i alle tilfeller.

    SvarSlett
  6. Amos,

    Her er poenget akkurat som du sier: menneskelighet.

    Det er det som snart er vasket bort i det moderne samfunnet. Det var ofte plass til det før, (selv om drittsekker alltid har eksistert) men det nye er at systemene er viktigere enn mennesker. Planleggere og tallknusere har for stor makt. Bussruter og så mye annet i verden idag er planlagt med millimeterpresisjon.

    Slakk er inneffektivitet, derfor blir alt målt nærmest på sekundet, fordi penger og effektivitet har overtatt som formålet med livet fremfor livet selv.

    Og slik ble vi et fattig land.

    SvarSlett
  7. Jeg er ganske sikker på at det er det som ligger bak, ja, ikke enda en idiotisk lov, selv om det ikke er usannsynlig i seg selv. Sjåførene har vært tydelig stresset siden effektivitetskravene ble innført for noen år siden. De kjører avgårde før passasjerne har satt seg og gir helt klart blaffen i om folk brekker både ben og armer.

    Så er det det der med makt: det finnes de blant sjåførene også som nyter en slik posisjon.

    SvarSlett
  8. "Nå har det seg faktisk slik at det er forbudt ved lov for busser å ta opp passasjerer andre steder langs veien enn på bussholdeplasser."

    Dette er feil. Jeg viser til "Vilkår for transport med rutegående busstrafikk i Norge", som sier:

    "§ 2 På- og avstigning:

    Har myndighetene fastsatt stoppesteder, skal på- og avstigning foregå på disse. Dersom det er sikkerhetsmessig forsvarlig og i tråd med trafikkreglene kan slike opphold også foregå utenfor de faste stoppesteder."

    SvarSlett
  9. Ja, det var som jeg trodde, og det gir bare enda en grunn for bussjåførene til å stoppe og/eller til å slippe folk inn.

    SvarSlett
  10. I stand corrected.

    SvarSlett
  11. Anonym6:06 a.m.

    Jeg syntes dere er ubetenksomme. Skal en bussfører risikere å få bøter bare fordi en og annen passasjer har personlige ønsker om hvor han/hun skal gå av? Det er STOPPFORBUD i veikryss gangfelt - fortau osv. Forstår dere virkelig ikke dette? Hvis dere vil ha transport som stopper der hvsor du/dere ønsker dere vil gå av så let etter disse bilene med TAXI på taket. De stopper omtrent der du vil. . . .Bruk hodet

    SvarSlett
  12. Veikryss? Gangfelt??? Du har ikke skjønt noe, det er sikkert.

    SvarSlett