søndag, juni 29, 2008

Hvor mye er et liv verdt?

Vel, omtrent to millioner kroner. I hvert fall er det hva Ian Usher, en brite som er bosatt i Australia fikk for «sitt komplette liv» på Ebay. Han ønsket en frisk, ny start på livet etter å ha blitt skilt fra sin kone, og la jobben, huset, bilen OG vennene ut på auksjon.

Han uttaler i sakens anledning at selv om han synes tilslaget var litt lavt, så angrer han ikke et sekund.


Mens jeg godt kan forstå ønsket om å fornye seg, og å forandre sitt liv og bryte over tvert, så er jeg nok litt tvilende til metoden her. Dette er tydeligvis, som man ser i mange sammenhenger hva verden er i dag. Alt er til salgs, for den rette prisen. Mennesker er til salgs i dag, ikke bare gjenstander lenger. Et liv er ikke verdt mye, det er sikkert. Et liv er billig, svært billig, og da, for den uopplyste snakker jeg ikke om pris i betydningen penger.

2 kommentarer:

  1. Jeg betviler at noen ville betalt fem flate øre for å få være i mine sko :D

    SvarSlett
  2. De som bød var vel stort sett ute etter huset hans, antar jeg.

    SvarSlett