mandag, november 26, 2007

Belgia er død - la oss feire

Jeg satt og godtet meg da jeg hørte noen beskrive den vedvarende «krisen» i Belgia i dag. Det er ikke første gangen jeg har hatt fornøyelsen av å få den beskrevet, og jeg har vært fristet før til å skrive noen ord, og latt være i ren latskap, men etter i dag ble simpelthen fristelsen for stor. La deg lede inn i fristelse sier jeg…

I all korthet består Belgia av to store folkegrupper som er «skilt» ved at den ene, i nord snakker hollandsk og den andre, i sør snakker fransk. I nord er de rike, i sør fattige. Landet har ikke hatt en regjering siden valget for over fem måneder siden (som er ny rekord) siden partier fra nord og sør MÅ samarbeide for å danne en regjering. Spør meg ikke om detaljene hvorfor. Jeg tror ikke noen skjønner dem, selv ikke belgierne. Det finnes ingen store partier som finnes både i sør og nord, ingenting som egentlig binder landet sammen. Spillet om regjeringsmakten de siste månedene er i sannhet lystelig lesning og jeg anbefaler den på det varmeste.

Det er to forhold her, som jeg vil nevne: 1: Jeg har alltid sett på nasjonalstater som et ekstra kunstig utslag av sivilisasjonen. De er ikke noe mer enn linjer på et kart, og dette illustrerer det på en glimrende måte. 2: Jeg vil aldri skjønne hvordan språk og geografi (eller hudfarge, selv om det ikke gjelder her) kan få folk til føle seg som en gruppe, mot en annen gruppe. Det er sinnssykt og illustrerer nesten mer enn noe annet hva som er galt i verden. Forskjeller, både positive og negative, mellom folk er mellom individer, ikke språkgrupper, borgere av et gitt land og et annet, rase eller kjønn, noe som burde vært åpenbart for alle, men av en eller annen totalt uforståelig grunn er det ikke det.

Belgia er død. La Belgia begraves i fred. He he.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar