torsdag, juni 14, 2007

Festspillene i Bergen: målgruppe

Så er det tid for en tanke grenseløst skadefryd. En meningsmåling som Sentio Research Norge har utført for Bergens Tidende bekrefter alle mine herlige fordommer mot «de folkekjære festspillene»: Festivalens suverent beste kunder er høyredamer over 66 år. Dette som nå er slått fast som et ugjenkallelig faktum er rett og slett knakende morsomt. Dette slår bena under ethvert forsøk på å folkeliggjøre dette årlige sludderet. Sannheten er at dette er fisefin kultur av verste merke og alle bør skjønne det, eldgammel, dønn kjedelig musikk som generelt sett blir spilt på samme måte som for flere århundrer siden, som er like spennende som en gråstein og like bevegelig.

Ja, jeg er en lavkulturell slyngel. Klyng meg opp.

Denne søvndyssende valen drar nøyaktig det samme publikum som det nye operahuset i oslo vil dra. Faren min sa alltid at opera hørtes ut som om noen hadde tråkket på tærne til de stakkars barmfagre damene og det må jeg bare si meg helt enig i. Det er slik all opera og klassisk musikk generelt sett lyder.

Og dette bruker dagens samfunn enorme resurser på. Igjen: Fy faen!


Ja, høyredamer over 66 er og bør være blant de minst beundrete og etterlignete gruppene i verden.

2 kommentarer:

  1. "Høyredamer"? Så de driver og spør hver enkelt publikumer om den er medlem i noe politisk parti (evt. hvilket), da. Og mange er det, liksom. Det hørtes litt tvilsomt ut, spør du meg. Men men... hva vet jeg.

    SvarSlett
  2. Statistikk er statistikk og bør sees på med et kritisk blikk, men i dette tilfelle er tendensen helt klar. Det er ingen tvil.

    Og det stemmer, stemmer på en "storveis" måte...

    SvarSlett