søndag, oktober 29, 2006

Prostitusjon

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe om dette. Faktisk så føler jeg stor ulyst bare ved å skrive om det, but here it goes

To velkjente vakre mennesker (jeg nekter å si navnene) har mistet sine private, høyst private bilder. Når det gjelder selve offentliggjøringene av de nevnte bildene har jeg ikke så mye å si. Jeg synes akkurat det er helt greit og har ingen sterke følelser den ene eller andre veien om det.

Min vinkling i denne saken gjelder bloggerne, som helt klart skriver om det og offentliggjør det bare for å få høye besøkstall. Det er rendyrket prostitusjon i mine øyne, i den egentlige betydningen av ordet. Å prostituere seg har ikke egentlig noe med å selge kroppen sin for penger å gjøre, men å gå på akkord med sine prinsipper for å tjene penger eller oppnå en fordel. Nå kan man slevsagt diskutere om en som ikke har noen prinsipper, som er fullstendig ryggløs i utgangspunktet kan prostituere seg, men likevel.

Verden er ikke enkel. Man kan og vil komme til å måtte gjøre ting i løpet av livet som man ikke liker og som står i motsetning til ens egen oppfatning av moral og menneskelighet, men her selger man seg billig.

Dette bekrefter for så vidt min oppfatning av bloggere generelt, at de er lite annet enn de kjedelige gjennomsnittsmenneskene de fremstår som gjennom sine generelt sett tvers igjennom trivielle innlegg.

Hvis de noensinne skriver om saker av sann viktighet, så er det nærmest en arbeidsulykke, ikke et resultat av noen bevisst holdning eller tanke eller handling. Det er noe de i veldig stor grad deler med samfunnet for øvrig.

Med andre ord, det vi ser her i denne saken er ingen overraskelse, men det gjør det ikke noe bedre i mine øyne, snarere tvert om.

6 kommentarer:

  1. "Når det gjelder selve offentliggjøringene av de nevnte bildene har jeg ikke så mye å si. Jeg synes akkurat det er helt greit og har ingen sterke følelser den ene eller andre veien om det."

    Hvis du mener dette, så har forsåvidt ikke resten av innholdet i bloggposten din noen mening.

    Er det greitt at bloggere offentliggjør private bilder som ikke har noe i offentligheten å gjøre.

    En ting er at offentliggjøringen er lovstridig. De som har gjort det er jo enkle å finne og kan vente seg en saftig bot. (Jeg skiller mellom de som har offentliggjort dem på sin bloggpost og de som har videresendt på mail.)

    Jeg synes det er et uttrykk for et pubertalt nivå når bloggere bevisst krenker andre mennesker med å vise frem bilder som så opplagt ikke er ment for offentligheten. At de menneskene som fremstår på bildene er i offentlighetens lys har ingen ting med saken å gjøre.

    Det er bare pinlig og flaut og vitner om total mangel på etikk, når noen har brukt bildene, uavhenging av hvilket motiv de har hatt.

    SvarSlett
  2. Det som skjedde betyr jo noe for de det gjelder, selv om det ikke burde gjøre det. Men jeg klarer ikke å opparbeide den helt store lidenskapen over det. Jeg synes den påfølgende oppmerksomheten og bloggingen rundt det faktisk sier langt mer om dagens samfunn.

    Altså, siden jeg ikke har det samme hysteriet og tabumeninger ovenfor nakenhet som dominerer i dagens samfunn, så er det det andre som er interessant og uhyrlig i mine øyne.

    Det er ikke pubertalt, slik jeg ser det, men noe mye verre.

    SvarSlett
  3. Deler grenseløs sin oppfatning her. Saken er lei for dem det gjelder, men å BRUKE denne saken for å skape oppmerksomhet for en blogg, eller annet medium, er i utgangspunktet lavmål.

    Slik er uheldigvis samfunnet blitt. Men vi trenger ikke like det.

    SvarSlett
  4. Det er mer enn et enormt tankekors at jeg ville garantert ha tidoblet antall besøk på bloggen hvis jeg hadde brukt de to navnene i artikkelen. Noe jeg som sagt ikke akter å gjøre.

    SvarSlett
  5. Grenseløs: Tror du at du hadde hatt over 250 treff på bloggen din om du hadde skrevet om noe annet i dag?

    SvarSlett
  6. Nei, «Vampus», du har rett. Min blogg er vanligvis ikke særlig popular og er det fortsatt ikke sammenlignet med de som kjører Le av Rør saker som din. Du simpelthen bekrefter det jeg sier.

    Jeg kjørte en ganske stor sak med meg selv før jeg i det hele tatt skrev om det. Gjorde du det?

    Det er ganske typisk at de som kritiserer alt dette får langt færre treff enn de som kaster seg ukritisk på galeien.

    SvarSlett